Vill du få nyheter och reportage från FC Rosengård skickat till dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Publicerad: 13 april 2023 / Fotograf: Urszula Striner
Ingemar Queckfeldt, marknadsförings- och sponsringsansvarig på AKEA, berätta vilka ni är och vad ni gör!
– AKEA är ett av sju bolag i Eleda-koncernen och vi har säte i Malmö. Vi arbetar med infrastruktur för energi, transporter, vatten och informationsöverföring med fokus på miljö och kvalitet. Utöver vår egen verksamhet investerar vi i det vi tycker är viktigt – nästa generation, flickans föreningsresa, motion och rörelse, motarbeta psykisk ohälsa med mera. Vi tror att föreningslivet är det som gör att barn mår bra om föreningen gör sin resa på rätt sätt.
Som du är inne på har ju AKEA ett brett och framgångsrikt hållbarhetsarbete, kan du berätta mer om det?
– Pratar vi hållbarhet så tror jag att tekniska lösningar alltid kommer vara en drivkraft till att göra det vi gör lite bättre, men vi får aldrig glömma att det är människor som ska utföra det. Därför är det viktigt för oss att också investera i social hållbarhet. Vi tror extra mycket på föreningslivet i allmänhet och lagidrott i synnerhet. AKEA är också ett lag där vi är beroende av varandra och det är så vi bygger vår organisation på ett hållbart sätt. Vi behöver vara olika för att bli så bra som möjligt, alla har sin roll och känner att de är viktiga, precis som i ett fotbollslag.
– Vi tycker att FC Rosengård är viktiga som ett flaggskepp, en förening som ska inspirera alla mindre föreningar. Det gör att när vi stöttar FC Rosengård så stöttar vi också klubbarna runt omkring i regionen. Det är inte bara spelarna i FC Rosengård som är förebilder och idoler, även organisationen kan vara en förebild för andra föreningar.
Berätta om din roll som marknads- och sponsringsansvarig, varför har AKEA valt att satsa på en sådan renodlad tjänst?
– Vi tror på engagemang, närvaro och ekonomi när vi går in som samarbetspartner och det är min roll att se till att det vi investerar i blir så. Vi vill kunna mäta det vi får tillbaka, det kan vara både i form av nya affärer och att föreningen gör bra resultat så som fler utbildade kvinnliga ledare, fler flickor som börjat spela fotboll eller liknande. Då kan vi i vår hållbarhetsrapport visa att vi varit en del av den resan.
– Det är ju väldigt vanligt att man på andra företag har en kombinerad roll där man har andra arbetsuppgifter utöver att jobba med nätverk och samarbetspartners. I och med att vi valt att investera i en heltidstjänst för det så ser vi också att vi får väldigt mycket tillbaka för det engagemanget. Det är ett jätteroligt jobb. Människor som jobbar med idrott är väldigt engagerade och inspirerande att umgås med och jag får uppleva många fantastiska saker samtidigt som jag gör nytta för min arbetsplats.
Ni har länge varit en trogen samarbetspartner till FC Rosengård och väljer nu att utöka samarbetet. Hur kommer det sig?
– För oss på AKEA är FC Rosengård en viktig medspelare i vår ambition att vara en god kraft i Malmö. Vi tror att föreningslivet har möjligheten att påverka unga människor att välja en trygg och glädjefylld väg i livet.
– Om vi har den unga utövaren i centrum så behöver vi så klart bredden, men vi behöver också en spets som är högst upp och vinner – det är så vi bygger drömmar. Det syns så tydligt när jag besöker andra klubbar i regionen, att barnen har FC Rosengård-tröjor och har sina förebilder i den här klubben. Tillsammans ska vi vara en god kraft och FC Rosengård ska fortsätta vara spjutspetsen och flaggskeppet längst fram.
2022 var AKEA matchvärdar tillsammans Otto Magnusson och Climat80 när FC Rosengård tog emot Hammarby IF på Malmö IP.