Vill du få nyheter och reportage från FC Rosengård skickat till dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Publicerad: 22 maj, 2021 / Text: Jeanette Rosengren / Fotograf: Urszula Striner
Hej Johan Andersson, VD för Mellby Gård AB. Ni är ett familjeägt företag som funnits sedan 1986. Kan du berätta för läsaren om hur er verksamhet ser ut och vad ni gör i ert företag?
– Vårt företag heter Mellby Gård efter gården med samma namn i Sösdala. Ursprungligen var det jordbruksverksamhet vi sysslade med och sedan gjordes det investeringar i olika bolag och så har det fortsatt under ett 30-tal år. Själva gårdsverksamheten med grisar, köttkor och skogsinvesteringar är en förhållandevis liten del idag, annars håller vi mest på med en mängd andra saker. Men jag tycker att det är fantastiskt kul, både med skogen och ett traditionellt jordbruk.
Ni har en hel del kända varumärken i er ”familj”, till exempel Duni, Smarteyes och Kappahl. Det är ganska spretig familj som påminner om FC Rosengårds olika verksamheter. Hur lyckas ni med att hålla ihop helheten men ändå bevara det som är unikt?
– Det är helt enkelt så att vi gillar att vara väldigt diversifierade och hålla på med olika saker, vi tycker ju om den filosofin att inte lägga alla äggen i samma korg, vilket har varit väldigt värdefullt för oss under pandemin. Det har varit svårt för bolagen inom handeln, men å andra sidan har industri- och tjänstebolagen klarat sig väl, så att ha en massa bolag i olika branscher har varit en stor trygghet för oss. När någon haft dåliga tider har det gått bättre för andra. Vi har ett ganska litet huvudkontor, ett tiotal personer som är baserade i Malmö, men vi agerar som aktiva ägare ute i bolagen och sitter representerade som styrelseordförande och ledamöter. Förutom oss själva har vi flera externa styrelseledamöter ute i de olika bolagen och självklart en egen ledningsgrupp, vi är en ganska decentraliserad organisation och försöker få ihop det på det sättet. Vi tror överhuvudtaget väldigt mycket på decentralisering, om huvudkontoret skulle komma och styra och ställa så tror jag att man skulle döda mycket av entreprenörskapet och integriteten. Det är viktigt att varje bolag får sköta sig själv med aktiv handpåläggning från vår sida.
Trots pandemin och de besvärliga tiderna har det ändå gått bra för er?
– Ja, från juni 2020 och framåt har vi presterat bra och lyckats parera för de negativa aspekterna av pandemin. Det kunde vi inte tro för ett år sedan att vi skulle göra ett så pass bra år!
Vad tycker du är det bästa med FC Rosengård, vad är det som gör att ni långsiktigt har valt att stötta föreningen och alla de olika verksamheterna?
– Det är många olika saker som är intressanta med FC Rosengård, jag vet att det är en bred förening med både dam- och herrlag och stor ungdomssektion. Det är särskilt fantastiskt att kunna stötta ett lag där damlaget är på den internationella arenan och ett topplag i världen och det känns stimulerande och häftigt. Jag tycker att FC Rosengård har tagit en aktiv och viktig roll i lokalsamhället med alla de olika sociala projekten och där agerar föreningen som en förebild för många klubbar. FC Rosengård är en stark förebild och vi är jättestolta över att sponsra!
– Vi sponsrar ju också Trelleborgs FF och där håller vi på med att lära av FC Rosengård hur man kan agera. TFF:s damlag och FC Rosengårds b-lag spelar ju förresten i samma serie, i division 1 södra i år.
Då kan det ju bli intressekonflikt hos sponsorn när de lagen möts?
– Vi får helt enkelt vara diplomatiska då och hoppas på ett kryss!
Ni är matchvärdar i matchen mot Piteå. Hur väl följer ni vår verksamhet och vad tror ni om matchen?
– Jag följer serien och tycker att det är superkul att FC Rosengård leder. Efter fina vinster så möter vi nu ett lag på undre halvan av serien. Vi har lärt oss att fotboll är fotboll, man kan aldrig ta ut en seger i förskott, men det ser lovande ut. Jag hoppas och tror på en vinst för FC Rosengård på söndag!