
Vill du få nyheter och reportage från FC Rosengård skickat till dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Publicerad: 19 april 2022 / Text: Jeanette Rosengren / Fotograf: Urszula Striner
I ett soligt sammanträdesrum med fantastisk utsikt över det gamla industriområde i hamnen som transformerats till det nya, moderna Malmö tar Nexers affärsområdeschef Mattias Englund emot.
Allra först Mattias, berätta för oss vad Nexer är för typ av företag?
– Nexer jobbar med digitalisering, vi hjälper våra kunder med all form av digitala lösningar, allt från systemutveckling, att stötta dem med egenutvecklade system till digital kommunikation. Vi arbetar också med artificiell intelligens och uppkopplade saker, det som kallas internet of things och dataanalyser för att kunna förutse kunders beteende i framtiden. Och så IT-säkerhet förstås.
Kunderna är både stora – exempelvis arbetar man med ett multinationellt möbelföretag – och små. Åt ett bostadsföretag digitaliserar man nu alla administrativa processer, allt från styrelsemöten till att boka tvättstugan.
– Ja, det är högt och lågt, säger Mattias. ”Vi har störst verksamhet i Sverige, men har också verksamhet i Brasilien, Colombia, USA, England, Tyskland, Polen, Indien och Finland.”
Under namnet Nexer har man funnits i drygt ett år, tidigare hette bolaget Sigma IT.
– Men vi ville skapa en tydligare profil och varumärke med fokus på det digitala och visa att vi leder den digitala revolutionen.
Nexer har cirka 2000 anställda och växer organiskt med ungefär 30% per år. Mattias är tydlig med att säga att man jobbar med alla typer av kunder, både stora och små får hjälp med det de behöver.
– Vi jobbar med hela spektret, allt från djupa utvecklare till projektledare och Business Analysts, och vi jobbar väldigt aktivt med mångfald ur alla dimensioner. Vi tror väldigt starkt på att vi blir starkare, bättre och mer konkurrenskraftiga när vi har ett lag – om vi nu ska tala idrottstermer – med många olika styrkor, alla ska inte vara stöpta i samma form. Vi både utmanar och respekterar varandras olikheter för att bli vassare. Det kan vara ålder, kön, etnicitet, bakgrund och personlighet – mångfald ur alla perspektiv.
Under denna svåra tid, när nyhetsrapporteringen dagligen visar oss krigets fula nuna och hur hårt människorna i Ukraina drabbats gör Nexer något handlingskraftigt för att hjälpa.
– Det är ju en stor katastrof säger Mattias, ”systerbolaget har 2000 anställda i Ukraina. Vi bidrar på alla sätt vi kan, vi har insamlingar och det har nu lanserats en sajt: Hem – Svenskar för Ukraina (swedesforukraine.org). Här kan man som svensk gå in och registrera sig om man exempelvis har ett extra rum över och kan ställa upp som värd, därefter kan ukrainska flyktingar registrera sig från sitt håll och matcha efter sina behov.”
Ett praktiskt exempel på hur bra det blir när handen och hjärtat samarbetar.
Företagets affärsmodell, att sälja kompetens per timme, är inte jätteavancerad, menar Mattias, men den är å andra sidan lika enkel för alla konkurrenter.
– Så det handlar om att vi ska vara lite bättre än de andra. Vi jobbar mycket med vår kultur och våra kärnvärden. Och FC Rosengård som vi valt att vara samarbetspartner med, rimmar väldigt bra med våra värderingar och hur vi ser på vår verksamhet. Mångfald, långsiktighet, vår vision som är ”promising future” – FC Rosengård har ”tro på din dröm”. Det gifter sig bra både för våra kunder, medarbetare och vår omvärld. Och vi har som privatägda möjligheten att vara mer långsiktiga än våra börsnoterade konkurrenter. Vi ska ändå vara lönsamma och konkurrenskraftiga och driva en sund verksamhet, men kunna bidra till en bättre och lovande framtid.
Här glider samtalet in på den landskamp som Sverige i dagarna spelat mot Georgien, med en tvåsiffrig seger för blågult. Den enkla matematiken visar att Sverige som en av världens ledande nationer inom damfotbollen också har en stark liga, och att klubblagen i sin tur utvecklas med hjälp av företag som stöttar långsiktigt.
– Vi har ju sett att det är väldigt skevt i fördelningen mellan dam- och herrfotboll. Rent krasst finns det en lovande framtid för damfotbollen och vi vill vara tydliga och tidiga med att lyfta det och vara med och driva den förändringen så snabbt som möjligt. Vi har det i vårt DNA, det hänger ihop med mångfaldsfrågorna. Och det är inte bara något vi säger och har på en Powerpoint utan vi gör det verkligen. Vi är väldigt glada och stolta över att kunna vara med och sponsra, vi tycker det är viktigt med förebilder och att driva tjej- och damfotboll.
Nu är ni matchvärdar i FC Rosengårds match mot AIK, hur ser ni på det?
– Det ska bli roligt! Och vi har märkt ett stort intresse från våra anställda, inte minst de indiska kollegorna som jobbar i Helsingborg.
Resultatet då?
– Jag räknar kallt med att FC Rosengård vinner. Jag tror det blir 3–0!