Matchvärd: Sigma

Hej Ola Lilja, du är Vice President Sales på Sigma Connectivity. Vad jobbar ni med?
– Tyvärr så har vi inte så lång tid så att jag kan berätta om allt vi gör, men vi är ett bolag med 700 ingenjörer som utvecklar produkter åt några av världens coolaste bolag. Det gäller allt från konsumentelektronik, IoT för industrin och medicintekniska produkter. Vi har en mängd bolag i Silicon Valley som kunder, vi har svenska och tyska industrikunder till exempel. Vi har växt otroligt mycket de senaste åren och har öppnat upp ytterligare kontor i Sverige, samt i Polen, Danmark, Tyskland, England och inte minst USA. Där har vi kontor i San Diego, Seattle, San José och New York. Men huvudkontoret ligger i Lund! Vi är involverade i många av dagens coola techprylar men jag får tyvärr inte säga vilka eller vad, det är hemligt.

Är det inte frustrerande att inte kunna prata om det? Om man varit med och byggt upp något vill man väl berätta det för hela världen?
– Jo, såklart är det så, men samtidigt är det av just den anledningen – och vår kompetens såklart – som kunderna kommer till oss. De vet att det som händer i Lund stannar i Lund. Går de till andra ställen i världen finns det en risk att informationen läcker fort och kopieras. Vi har labb som byggts upp under 35 års tid och som vi har förnyat och expanderat med ny teknologi. Det är helt unikt, jag vet ingen annan som har den labbuppsättningen. Så klart har exempelvis Apple och Samsung sådana labb, men där kan du inte komma och få din produkt testad, så på så vis är vi unika – vi har det erbjudandet till alla. Det kan vara allt ifrån stora bolag i USA och Tyskland till en liten start up i Lund med två personer.

Ni är en del av Sigma-familjen, flera bolag under samma paraply, hänger ni ihop trots era olikheter?
– Absolut, vi försöker samarbeta där det går och hjälper varandra när vi kan. Man håller ju familjen närmst när man behöver hjälp. När behov uppkommer och andra Sigma-bolag har den kompetensen så försöker vi använda den.

Varför har ni valt att samarbeta med FC Rosengård? Det finns ju en lång historia med samarbete genom åren och såklart är Johan Glennmos engagemang en faktor, men utöver det – vilka gemensamma nämnare ser ni i er egen organisation och FC Rosengård?
– Såklart har engagemanget från Johan och hans familj gjort det enklare för oss att bli en del av FC Rosengård, men det är ju faktiskt så att vi har mycket gemensamt med föreningen och vi är stolta över det arbete som FC Rosengård gör – både på plan och utanför.

– Den senaste tiden har vi jobbat mycket med diversitet och inkludering, det har vi lagt stort arbete på internt och det är också en gemensam nämnare. Nu minns jag inte exakt hur många nationaliteter vi har i Lund, men det är fler än 30. Vi vill få in fler kvinnliga ingenjörer i verksamheten och vi letar aktivt, men självklart måste alltid kompetens gå före kön. Vi har en del nätverksträffar för kvinnliga ingenjörer, det är bra både för oss och branschen i stort.

– Vår vision på Sigma är ”Expect a better tomorrow” – oavsett om det är fotboll eller teknikutveckling så jobbar vi mot samma mål – en bättre morgondag! Hållbarhet har vi jobbat mycket med i år, både i kundprojekt och internt. Allt från hur vi hanterar kaffemuggarna till hur vi reser och utvecklar våra kundprodukter, det genomsyrar vårt arbete.

Vad tänker ni kring föreningens verksamhet – såväl fotbollsmässigt som de sociala projekten?
– Outstanding! FC Rosengård är Sveriges bästa kvinnliga fotbollslag, nu också i Champions League-gruppspel vilket hela Sigma gläds enormt över, men något som vi känner oss extra stolta över är föreningens engagemang utanför fotbollsplanen som i alla fall inte jag sett någon annan klubb göra i samma utsträckning. Boost by FC Rosengård, Football for Life och Hattrick är ju alla var för sig väldigt fina initiativ. Att även ta ett ansvar utanför fotbollsplanen är något fler klubbar borde ta efter!

Går du och tittar på matcherna?
– I den utsträckning jag kan. Jag gillar framför allt att se föreningens offensiva försvarsspelare. I år har jag dock inte hunnit se så mycket, för jag har varit och dragit i gång vårt kontor i New York. Men jag var på plats mot FC Barcelona och kommer att vara på plats mot Djurgården. Då är vi matchvärdar och ska bland annat dela ut pris till matchens lirare i båda lagen.

Och nu kommer vi till det svåraste – du ska tippa matchen FC Rosengård-Djurgården!
– Jag sticker ut hakan, det kommer att bli 4–1 till FC Rosengård. Nu vill laget visa hemmapubliken att det var rätt lag som vann OBOS Damallsvenskan!

De senaste inläggen: