Vill du få nyheter och reportage från FC Rosengård skickat till dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Publicerad: 1 juni 2022 / Text: Louise Eklund / Fotograf: Urszula Striner
Tillsammans med VA SYD har FC Rosengård tagit fram hållbara och informativa vattenflaskor till föreningens alla lag. Flaskorna är tillverkade i Sverige av bioplast och på ena sidan finns en QR-kod som skannas för att hitta information om vatten på klubbens hemsida.
Vatten är vårt viktigaste livsmedel och FC Rosengård vill tillsammans med VA SYD och Stadium sprida den informationen till föreningens alla lag. Totalt kommer 1500 flaskor delas ut till FC Rosengårds alla spelare samt deltagare på Summer Camp och på Hattrick Cup i sommar.
– Det betyder jättemycket för oss att nå ut så brett och regionalt till fotbollsspelare i våra medlemskommuner och från andra ställen. Via QR-koden på flaskan delar vi med oss av tips och fakta om en hållbar vattenanvändning som vi hoppas att många kan ha nytta av. Vattnet har inga gränser och det har inte fotbollen heller, alla stora och små insatser vi kan göra tillsammans spelar roll, säger Dag Oredsson, kommunikationschef på VA SYD.
– Samarbetet med VA SYD bygger på ett gemensamt hållbarhetstänk där vi vill göra hela FC Rosengård till (åter)vinnare. Det kommer ge oss möjlighet att skapa och visa upp miljösmarta lösningar i samhället – i våra fotbollsmiljöer på Malmö IP och på Rosengårds IP, samt hos våra samarbetsföreningar, säger Jenny Damgaard, klubbchef i FC Rosengård.
Målet med flaskorna är att få fler att välja kranvatten framför förpackat vatten eller annan dryck – både för miljön och för hälsan. FC Rosengård ser behovet av att fler väljer att dricka vatten i samband med träning eller match istället för läsk och energidryck och VA SYD ser behovet av att fler uppskattar och tar tillvara på det fina kranvatten vi har i Sverige.
Med dessa vattenflaskor nås 1500 spelare och deras familjer av information om kranvatten. Infosidan är framtagen av FC Rosengård och VA SYD och där kan man bland annat få veta att kranvatten är 300 gånger bättre än flaskvatten, att vi behöver dricka en liter om dagen och att kranvatten är 250 gånger billigare än flaskvatten. På sidan finns dessutom en tävling där föreningens ungdomsspelare kan vinna en signerad matchtröja från A-laget och ett besök på Kretseum (VA SYDs kreativa labb) med hela sitt lag.
– Ibland är den enkla informationen som är den mest effektiva, och därför har vi valt att lägga korta slagkraftiga budskap på infosidan istället för långa texter om fördelarna med kranvatten. Målet var att göra sidan lekfull men samtidigt lärorik. Det är så vi tror att vi på bästa sätt når fram till våra spelare, säger Jenny Damgaard.
Det finns även filmklipp på sidan som VA SYD tagit fram där det grafiskt presenteras olika fakta om kranvatten. Kommunikationschef Dag Oredsson tycker att det är viktigt att prata om vatten på ett sätt som är anpassat för målgruppen och att just vattenflaskor, som är en så naturlig del av en fotbollsspelares vardag, är ett bra redskap för detta.
– Vi på VA SYD vet vilken kraft det finns i idrotten och i målgruppen unga som kan hjälpa oss att bära viktiga budskap. Vattnets värde är något vi måste prata mer om och det blir en fin draghjälp för VA SYD att får göra detta i samarbete med FC Rosengård. Med egen vattenflaska hoppas vi att fler ungdomar väljer kranvatten på träningen, eftersom det är det bästa för både hälsan och miljön. Vattenflaskor är alltid med där det händer och vi är stolta att få synas i så fina sammanhang som match och träning. Vi brukar säga att vatten är världens viktigaste livsmedel och bollen är världens viktigaste leksak, det är kul när det blir samspel i detta, avslutar Dag Oredsson.