”Vi är ett superintegrationsbolag som gör en insats som är väldigt stor”

Thomas Stenberg är inne på sitt andra år i FC Rosengård. Här berättar han om sitt arbete med sponsorerna, om idrotten som folkbildare och om de nya Tim Bergling Foundation-paketen som säljs för att skapa förutsättningar för psykisk hälsa hos ungdomar.

Thomas, eftersom du arbetar i en fotbollsförening så vill jag att vi ska börja med att tala om din egen fotbollskarriär!
– Den var inte särskilt imponerande. Jag spelade i Hörby FF och var lite missförstådd, tränaren såg inte riktigt min storhet… jag som hade ett så bra skott och var en goalgetter! Därför blev det i stället handboll när jag var ung. Där gick det bättre. Men jag har alltid tyckt att fotboll är en kul sport!

Kan du berätta vad du har för uppdrag i föreningen, vad står det på ditt visitkort?
– Ja, vad står det egentligen…strateg kanske? Det är en jättebra fråga. Jenny Damgaard och jag pratade mycket om vad vi skulle kalla mig. Det var inte så lätt att hitta ett bra namn. Men anledningen till att jag började här för ungefär två år sedan var att Jenny frågade, hon tyckte att jag borde vara här. Hon hade då börjat som klubbchef och kände att hon ville ha en parhäst. Och vi känner varandra sedan vi båda arbetade i Malmö Redhawks. Där var jag klubbchef 2004–2007 och sedan dess har vi setts genom åren och vi klickar bra med varandra. Min inriktning här är försäljning, marknad och strategi, men det blir ju så att man gör allt i en förening. Det måste man gilla, så är det, det är inget vanligt jobb. Man jag tycker det är kul också – ena dagen bär man kravallstaket och nästa dag skriver man avtal med en sponsor. Det är lite som att driva egen firma, man får göra allt och man får inte vara rädd för att ta i, fotbollen är en kul produkt att jobba med.

En del av din tid tillbringar du på Boost, vad gör du där?
– Jag var inne där som verksamhetsledare ett tag, innan Ann Sigvant kom in, nu sitter jag som ansvarig organisatoriskt för våra sociala verksamheter. Jag är ett stöd till Ann och hjälper dem att hitta den väg vi ska gå vad gäller Boost. Det är en blandad roll, jag är verksamhetsansvarig för de sociala verksamheterna. Vi har en bra struktur och en bra ordning och håller på att sätta en ny plan för Boost, så det rullar på.

Rent tidsmässigt, hur arbetar du när du jobbar mot sponsorer. Är det en intensiv period fram till dess att serien börjar och sen är det slutsålt?
– Just nu arbetar vi i föreningen med planeringen för 2023. Vi måste börja tänka på hur vi ska förändra, hur vi vill profilera oss, vilken som är vår väg framåt och hur vi ska bli mer kända som FC Rosengård. Och titta efter hur vi ska hitta fler sponsorer och nya paketeringar. Sådant pratar vi ofta om, liksom om hur vi ska få publiken att hitta hit igen. Jag träffar mycket folk och diskuterar och får nya idéer, sen bollar jag och Jenny tankar och idéer. Hur vi ska hitta nya intäkter, det är en ständigt ongoing business. Säljmässigt är det ett stort fokus på det under hösten, då sätts ju budgetarna inför nästa år, vi vill alltid ha klart så mycket som möjligt fram till årsskiftet. Vill man ha synbarhet är ju arenan det begränsade utrymmet, men vi fyller på med kampanjer under året, nu jobbar vi exempelvis med Tim Bergling Foundation-paketen.

Du får gärna berätta mer om vad ett sådant paket innehåller!
– Om vi börjar med själva begreppet paketering, det betyder i min värld hur vi hittar ett säljbart koncept för vad vi tänker göra. Årets tema är ju psykisk hälsa och vi har slagit oss ihop med Tim Bergling Foundation, vi har ju jättemånga ungdomar i vår verksamhet och vi diskuterade hur vi kan lägga fokus på ämnet och göra det till något som vi står för som förening. Hur gör vi det säljbart samtidigt som det är en viktig fråga för föreningen? Alltså – hur gör vi något gott som dessutom andra tycker är så bra att de vill stötta?

– Precis som i fjol fyller vi på med aktiviteter under året där vi bjuder in företagen att vara med och stötta vår verksamhet och det arbetet vi gör. Vi jobbar i år med psykisk hälsa för hela föreningen och vi har satt upp en plan för hur vi ska kunna utbilda alla ledare i föreningen och de ska sedan prata om det i sina grupper och lag. Vi har alltså utbildningar internt som blir som ett litet regn uppifrån och ner, vi utbildar varandra och kopplar det till andra organisationer som är specialister, till exempel Mind och Suicide Zero.

– Företag som går med får även synbarhet i samband med kvalet till Champions League, det är en av våra paketeringar där vi vill nå nya grupper som inte känner till oss så väl redan idag.

Hur ser nivåerna på paketen ut, är det möjligt för alla företag att kunna vara med i detta viktiga?
– Det finns ett mindre paket och ett större, man kan vara en liten ensamföretagare och klara av att vara med på detta; har man en liten butik eller verkstad och brinner för frågan och vill vara med och synas i det arbetet så kan alla vara med. Vi har precis börjat försäljningen och det rullar på.

I övrigt, hur går det till när du hittar företagen?
– Framför allt uppsökande, vi mejl, telefon och sociala medier. Man måste lägga en hel del tid på att hitta de olika företagen. Men jag är inte ensam, jag och Jenny jobbar mycket med detta tillsammans. Egentligen skulle ju fotbollen vara tillräckligt stark i sig själv och för vissa är det absolut så, men lika många säger att de vill vara med och stötta oss för att vi har en sådan bredd, för att vi har en fantastisk ungdomsverksamhet exempelvis. Vi kan locka företag att få upp ögonen för damfotboll via olika vägar. Vi försöker paketera bra saker som vi själva brinner för.

Egentligen kan man ju säga att föreningen gör ett stort folkbildningsarbete.
– Ja, det kan man och så är ju hela föreningsvärlden. Vi är ett superintegrationsbolag som gör en insats som är väldigt stor. Man kanske underskattar det ibland och glömmer att berätta om det. Jag kan ta ett konkret exempel; vi har ett pojklag i föreningen där alla i laget har olika nationaliteter. De har också helt olika religiös bakgrund, men de lirar i samma lag. Det jobbet vi gör där är ovärderligt, vi bygger broar och går över gränser. Man kan vara jude, muslim och kristen i samma lag och det betyder ingenting. Vi har kommit långt där, men det är ett gigantiskt arbete.

Men kan man inte säga att det trots allt finns ett uns av cynism i att sälja sponsorpaket som har med exempelvis psykisk hälsa att göra?
– Vi gör många bra saker, men vi måste också dra in pengar. Det kan verka cyniskt att vi kapitaliserar på och tjänar pengar på integration eller psykisk hälsa, men det är nödvändigt att tänka så – hur kan vi få in intäkter på grund av det här arbetet? Vi lever av näringslivet och medlemsavgifter, vi är en stor organisation som kostar mycket pengar att snurra runt. A-laget damer är loket som får oss att kunna berätta om allt bra vi gör. Men vi måste kunna finansiera det och helst gå med överskott så att vi kan bygga på vår verksamhet och gå ännu bättre. Så vi vill lära oss och bli bättre, men vi vill att alla andra ska bli ännu bättre. Jag tror att vi har hittat en väldigt bra mix av att vi har ett väldigt bra damlag och att vi jobbar mycket med våra sociala verksamheter och också har ett socialt engagemang. Det märks ju även när vi pratar med spelarna, en del kommer hit från andra föreningar där man skapat en social verksamhet för att sponsorerna kräver det idag. Här är det på riktigt och har varit naturligt i många år.

Vad säger sponsorerna, du som ofta pratar med dem?
– De tycker att vårt arbete är bra, de blir alltid imponerade när vi berättar vad vi gör. Och vi vårdar dem bra, vi gör många saker tillsammans med sponsorerna, vi pratar med dem och försöker få dem att göra affärer. Det är en viktig del för de nya som kommer in, att träffa nya kontakter som de inte hade innan för att kunna göra business. Det är en kombo som är lika viktig för allihop. De flesta vill ju ha kortsiktiga avtal, ha friheten att flytta sig ifall något händer, men de vi får in är extremt trogna. De vi har gillar oss väldigt mycket, vilket är ett bra betyg.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
–Det roligaste är blandningen, idrotten och engagemanget, det goda. Det är svårt att ta på, men den helheten den får du inte på ett ”vanligt” jobb!

– Det är ständigt spännande, det är människor vi jobbar med – alltså glädje, sorg, frustration – en fantastisk produkt, när man jobbar med idrott är det sjukt mycket känslor. Och vi är ju i Malmö och i den här stan förväntar man sig alltid att vi alltid ska vinna. Det är en sorts press såklart, det finns förväntningar. Och det märks på sponsorerna också.

Då undrar jag bara avslutningsvis, kom du fram till vad du hade för titel?
– Affärsstrateg. Men allt i allo hade varit bättre!

Fakta: Thomas Stenberg

Född: 1961

Familj: Hustru och två utflugna barn

På fritiden: Spelar golf. Men hinner sällan, förr kunde man ju spela på arbetstid, men det funkar ju inte här, haha…

Kontakt: Vill du eller ditt företag vara med och samarbeta med FC Rosengård? Hör av dig till Thomas Stenberg, antingen via mejl [email protected] eller slå en signal till 0708 – 90 00 00.

De senaste inläggen: