Vill du få nyheter och reportage från FC Rosengård skickat till dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Publicerad: 25 maj 2022 / Text: Jeanette Rosengren / Foto: Svenska Spel
Vi ställde några frågor till Sara Pettersson, sponsringsprojektledare Svenska Spel, inför finalen i Svenska Cupen. Turneringen arrangeras av Svenska Fotbollsförbundet och Svenska Spel är en av sponsorerna.
Först och främst hur skulle ni beskriva er egen organisation?
– Svenska Spel är hela Sveriges spelbolag. Vi vill att spel ska vara till glädje för alla. Koncernen omfattar tre affärsområden: Sport & Casino med välkända varumärken som Stryktipset och Oddset, affärsområde Tur med favoriterna Triss och Lotto, samt Casino Cosmopol & Vegas med tre internationella kasinon och Vegas värdeautomater på restauranger och bingohallar. Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor, från gräsrot till elit. Koncernen har cirka 1 400 anställda, med huvudkontor i Visby.
Det kan ju vara en spänning i att satsa en liten slant på ett sportevenemang då och då. Men det finns ju också risker. Hur arbetar ni för att inte kunderna ska bli spelberoende?
– Vi vill att alla våra spelare ska ha spelkoll. Därför tillhandahåller vi olika verktyg och åtgärder till våra kunder. Till exempel självtester, spelgränser, spelpauser och spelhistorik. Vi varnar om vi ser tecken på att spelandet blir mer riskfyllt och har anställda omsorgskommunikatörer som ringer våra kunder för att hjälpa dem reflektera över sitt spelbeteende.
– Vi stöder även forskning. Sedan 2010 bidrar Svenska Spel genom sitt oberoende Forskningsråd med 5 miljoner kronor årligen till svensk forskning om spel, spelberoende och förebyggande insatser mot riskspelande. För att ytterligare stärka forskningen, så delfinansierar vi även en professur vid Lunds universitet med 2,5 miljoner årligen. Den är den enda svenska professuren med inriktning specifikt på spelberoende.
Via Gräsroten kan kunderna välja ut sin favoritförening. Hur fungerar det hela och hur gör man för att pengar ska tillfalla ungdomslagen i den förening som ligger en närmast om hjärtat?
– Varje år delar Svenska Spel ut 42 miljoner kronor till ungdomsidrotten genom Gräsroten och det är våra kunder som väljer hur pengarna fördelas. När du har valt din favoritförening ger varje krona du spelar för tio poäng till din favoritförening. I oktober varje år räknas den totala poängpotten i Gräsroten ihop. Ju fler poäng desto mer får respektive förening av de 42 miljonerna. Här kan du välja din förening om du inte redan gjort det https://www.svenskaspel.se/grasroten.
Berätta lite om hur ni arbetar kring damidrott och er stöttning av jämställd idrott?
– Som Sveriges största sponsor kan och vill vi på Svenska Spel göra skillnad för idrottssverige, från barn- och ungdomsidrott till bredd, talangutveckling och elit. Tillsammans med idrotten vill vi jobba för ett bättre samhälle och vi tycker det är en självklarhet att de resurser som vi investerar ska fördelas jämställt och jämlikt. 2021 investerade vi cirka 132 miljoner kronor i damidrott, vilket motsvarar cirka 51 procent av våra sponsringsmedel.
– Inom ramen för samarbetet med Svenska Fotbollförbundet och Elitfotboll Dam finns en speciell satsning på talangutveckling för fotbollsspelande tjejer. Vi har infört Svenska Spel F19 som är en elitföreredande rikstäckande serie för damfotbollen. Projektet Tipselit syftar till att utveckla svensk damelitfotboll genom att erbjuda de unga talangerna i Damallsvenskans, Elitettans samt Svenska Spel F-19-seriens klubbar en elitinriktad fotbollsutbildning av heltidsanställda tränare. Det är en viktig pusselbit för att de svenska damfotbollsspelarna ska kunna fortsätta tillhöra några av de främsta i världen.
Avslutningsvis, vad förväntar ni er av evenemanget på torsdag?
– Svenska Spel ser fram emot en otroligt spännande och härlig final. Vi hoppas på en riktig folkfest där det bästa laget får lyfta bucklan.